Az, hogy a gyerekekre óriási bűvölettel vannak a lovak , mindenki számára ismert. Hogy miért is van ez így? Mit is tanulhatnak a gyerekek a lovaktól? Sok vita van az értékromlásról , az olyan rossz "mai fiatalokról", az állítólagos tisztelethiányról, arról, hogy nincs lehetőségük ezt a tiszteletet megtanulni, már átsiklanak a gondolatok. Vele született tisztelet nállunk embereknél úgy látszik nem létezik
Lovak esetében minden ménesben kirajzolódik a konzekvencia a rangsorban alul lévőkkel és a tisztelet a feljebb lévőkkel szemben. Csak így lehetséges egy jól működő összhang kialakítása a ménesben. A lovaglás, a lóval való együttlét pontosan ezt követeli meg mindkét oldalról. Nekünk kell a ló részére egy tudatos tiszteletet adnunk és emellett egyben konzekvensnek is lennünk. A "terápiában" a gyerek gyorsan észreveszi, hogy a ló nagy, erős állat, mely sem egy hisztis hangocskától, de egy lovaglópálca csapkodásától sem fog behódolni. Egy 20-30 kilós kisember meglehetősen nehezen tudja rákényszeríteni az akaratát az 500 kilós lóra, ezért a gyermekeknek más utat kell találniuk, hogy a lóval közöljék szándékukat. közben gyorsan megtanulják, hogy egyre jobban rá vannak utalva ennek a nagy állatnak az együttműködő készségére. Meg kell tanulniuk tisztelni nagyságát és erejét ahhoz, hogy bánni tudjanak vele. Ezért az sem működik, ha egyszerűen átengedjük az irányítást a lónak. Következetesen kell alkalmazni minden segítséget, minden tudást, csak akkor teszi meg az 500 kilós, amit a kisebb akar.
Óvodás korban a gyerekek lelkesen próbálnak segíteni, a vakaróval, kefével, futkároznak, a gereblyét húzogatják a ló körül, azonban tényleges segítségre még nem igazán számíthatunk. A legfontosabb, hogy mindig legyen kísérő személy, aki állandóan szemmel tudja tartani a kisgyereket, mert ebben a korban lovaglásnál, lóápolásnál és minden olyan tevékenységnél amikor a kisgyerek kapcsolatba kerül a lóval, felnőtt felügyeletére és segítségére van szükség.
Iskolás korban a fiatal lovas már igazán hasznossá tudja tenni magát, a kedvenc elfoglaltság mellett már tudnak etetni, lovat pucolni, szerszámot ápolni, istállót söpörni, almát osztani...stb. Hogy mindebben megmaradjon a szórakozás is , minden feladat mindig ésszerű kapcsolatban álljon, érthető és értelmes legyen. Ilyen esetben a legtöbb gyermek sokkal szívesebben és lelkiismeretesebben gyűjti össze pl. a trágyát a legelőről, miután elmeséljük nekik a férgekkel kapcsolatos tudnivalókat, milyen károkat tudnak okozni lovunk egészségében ha "befészkelik" magukat. Ebben a korban is állandó felügyeletre van szükségük.
Tinédzser korban, amely kb. 12 éves kortól mérhető, egyre több önálló feladatra képesek, azonban a kontroll alól nem szabad egyből kikerülniük, de már nagyon sok feladatot önállóan eltudnak végezni. Érdemes megfigyelni, hogy mely feladatokra mutatnak nagyobb érdeklődést, a velük való beszélgetés, a feladatok pontos megmagyarázása, miértje éppúgy szükséges ebben a korban is.
Az oktatásban 8 éves korig szinte csak az alapvető feladatok rögződjenek , mint az ápolás, vezetés, egyensúlygyakorlatok és csak ezután jöhet 8-10 éves korban az igazi "oktatás". A gyerekek életkora e tekintetben nagyon különböző, fontos, hogy teljesen félelem nélkül, egyensúlyban üljön a lovon. Nélkülözhetetlen a bizalom, az hogy a ló kiváló alap adottságokkal rendelkezzen, legyen jóindulatu, nem félős, a segítségekre jól reagáljon, főként az oktató hangjára. Egy 10-12 éves gyerek örömmel vállalja a kötelezettségeket amit egy saját ló jelent, azonban a felügyelet nélkülözhetetlen.
© 2017. Dozmatlovarda.hu. Minden jog fenntartva.